Nina Castén Yhteisöllisyyden puolesta välinpitämättömyyttä vastaan

SUOMALAISEN KULTTUURIVIENNIN LÄPIMURTO

  • SUOMALAISEN KULTTUURIVIENNIN LÄPIMURTO

Suomi tekee kulttuuriviennin historiaa. Kulttuurineuvos, kirjailija Veijo Baltzar ohjaa vuosina 2016-2020 käsikirjoittamansa monikulttuuristen eurooppalaisten yhteiskuntien kipukohtia, nykytilaa ja tulevaisuutta käsittelevän musikaalinäytelmän seitsemässä Euroopan maassa. Kyse on Luovan kulttuurin yhdistys Drom ry:n tuottamasta, Baltzarin johtamasta kansainvälisestä teatteri-, dokumenttielokuva- ja tutkimushankkeesta Euroopan monet kasvot. Kahdensuuntaiselle integraatiolle taiteen ja kulttuurin keinoin omistettuun hankkeeseen on sitoutunut 18 yhteistyökumppania yhteensä kahdeksasta EU-maasta. Yhteistyösopimukset on allekirjoitettu.

Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Aleksanterin teatteri, Helsingin yliopisto, Helmi Films tuotantoyhtiö, ja Ntamo Suomesta; Viron venäläinen teatteri, Tarton yliopisto ja Baltic Film and Media School Virosta; Radu Stanca kansallisteatteri (Sibiu) ja Lucian Blaga Yliopisto, Sibiu, Romaniasta; Liettuan venäläinen teatteri, sekä Liettuan musiikki- ja teatteriakatemia Liettuasta; Latin Art Gallery ja Kaarlen Yliopisto, Praha, Tsekistä; Teatro da Garagem, Lissabon ja Lisbon Theater and Film School Portugalista; The Gabler´s Theatre ja Islannin Yliopisto Islannista sekä teatteri- ja viihdealan megatuotantoyhtiö Doc Servici Italiasta.

Baltzarin seitsemän musikaalinäytelmää toteutuvat kansainvälisinä yhteistuotantoina eurooppalaisten teattereiden, kansainvälisen taiteellisen tiimin sekä paikallisten eri kulttuuritaustoja edustavien lahjakkaiden, alalle pyrkivien nuorten kanssa. Vuoden 2020 teos sijoittuu Italiaan, Veronan Areenalle (yleisökapasiteetti 15 000). Suurspektaakkeli kokoaa yhteen aiempien teosten parhaat esiintyjät, näyttelijät, laulajat, tanssijat, muusikot. Yleisradion kanssa on käyty keskustelua, että esityksen ensi-ilta taltioidaan ja se lähtee kansainväliseen levitykseen yhdessä Baltzarin matkaa Euroopassa seuraavan dokumenttielokuvan kanssa (Helmi Films). Kansainvälinen taiteellinen tiimi saapuu työskentelemään Baltzarin johdolla Aleksanterin teatteriin Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi vuonna 2017.

Kansainvälinen poikkitieteellinen tutkijaverkosto tutkii Baltzarin hankkeessa soveltamaa monikulttuurisen tunneälyn hyödyntämiseen perustuvaa pedagogiikkaa, kulttuurienvälistä kokemuspohjaista kasvatusta, ja sen potentiaalia monikulttuuristen yhteiskuntien uudistajana. Suomen opetus- ja kulttuuriministeriön v. 2011 potentiaaliseksi vientituotteeksi toteaman metodologian piirteitä ja soveltuvuutta suhteessa eri kulttuureihin tutkitaan neljän vuoden ajan. Tutkimusta johtaa Helsingin Yliopisto.

Kulttuurineuvos Baltzarin mukaan monikulttuurisuus ei kukoista taiteessa, vaikka se on yksi tärkeimpiä aloja edistää toimivaa kahdensuuntaista integraatiota: ”monikulttuurisuus virheellisesti sisäistetään vähemmistökäsitteeksi, vaikka se on laaja, globaali käsite.”

Arvostan todella saamaani mahdollisuutta olla rakentamassa kansainvälistä rauhanpolitiikkaa ja eurooppalaista monikulttuurisuuspolitiikkaa kulttuurin ja taiteen keinoin. Kosmeettisen toiminnan sijaan on mentävä asioiden ytimeen ja juureen. Kulttuuri ja taide ovat vahvimpia keinoja rakentaa yhdenvertaisuutta ja dialogia. Päättäjät: muistakaa tukea kulttuuria.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Toni Randla

Vaikka tällä hetkellä monikulttuurisuuden kentällä on vaikeuksia ja ongelmia hallitsematon pakolaisvirran takia, on selvä, että maailman kehitystä ei saa eikä pitäkään kääntää taaksepäin, monikulttuurisuus on luonnonlaki. Sen takia on todella tärkeää kehittää metodeja jotka tuovat eri maailmankäsityksiä yhteisten asioiden luo ja antaa mahdollisuuden yhdessä kehittää käsityksiä mihin ja miten mennään. Veijo Baltzarin kehittämä kokemuspohjainen pedagogiikka on tääsä vaiheessa ehkä universaalisin keino kasvattaa ihmisten välillä empatiaa ja ymmärrystä. Sen metodin tulisi tullaa osaksi pefagogiikkaa kaikkialla koska se pystyy täyttämään aukot nygypedagogiikadsa kaikkialla maailmassa. Toivottavasti saamme päättäjät ymmärtämään asian tärkeyttä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Ensaanut selväoliko suomi mukana näytelmässä, baltzar selitti asian niin monimutkaisesti. S9amaten ei valjennut kiertääkönäytelmä nähtävänä suomessa, vaiko jääkö vainpääkaupungiksinähtäväksi vaiko onko suomi niin pieni maa ettei sitä nähdä täällä ollenkaan.

Toimituksen poiminnat